aantrekkelijkheid & identiteit

De uitstraling van dit deelgebied is niet overal aantrekkelijk. Sommige delen ogen rommelig. De gemeente wenst daarom tot versterking van de belevingskwaliteit te komen. Ook het vergroten van de toegankelijkheid is van belang. Gedacht kan worden om de nog aanwezige structuren van het oorspronkelijke landschap te versterken en deze te gebruiken voor de begeleiding van langzaam verkeersroutes. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbrengen van hakhoutwallen in de typerende onregelmatige strokenverkaveling.

Het gebied vormt een overgangszone naar de natuurgebieden aan de noordzijde. Een dergelijke gradiënt heeft natuurwaarden. Hier loopt ook een ecologische verbindingszone. Het is de ambitie dat het huidige agrarische gebied zal ontwikkelen naar een landschapspark, aanhakend bij ontwikkelingen in de omgeving. Dit vraagt om goede, veilige en aantrekkelijke (langzaam verkeers)routes door het gebied. Het recente Waalbos is bijvoorbeeld niet goed toegankelijk vanuit Zwijndrecht voor fietsers. Het is alleen met de auto bereikbaar. Er kan gedacht worden aan een route tussen de Langeweg, ten noorden van Kijfhoek, richting het Waalbos. Door aantrekkelijke routes en een goede verweving van het buitengebied met de kernen wordt bewegen gestimuleerd. Dit kan extra bevorderd worden door promotie.

Aan het grootschalige rangeer- en hevelterrein Kijfhoek zijn omvangrijke milieu-invloeden gekoppeld, wat de ontwikkelingsmogelijkheden in het gebied sterk beperkt. Het groepsrisico vormt het grootste aandachtspunt. Het functioneren van Kijfhoek is gekoppeld aan de Rotterdamse havens en de Betuweroute. Zwijndrecht is momenteel in gesprek om te verkennen of een verplaatsing van Kijfhoek op de lange termijn mogelijk is. Ontwikkelingen in het gebied moeten in regionaal overleg en met Prorail besproken worden en afgewogen in het kader van het regionale beheerplan Kijfhoek.