werken aan optimale driemodale bereikbaarheid

Een goede bereikbaarheid is een noodzakelijke basisvoorwaarde voor het bereiken van onze ambities rondom wonen, werken en duurzaamheid. De mobiliteit van mensen neemt alsmaar toe, net als de digitale mobiliteit. Het veranderende voorzieningenniveau, de toenemende vergrijzing en ontgroening en ontwikkelingen in de techniek vragen om een andere benadering op gebied van bereikbaarheid.

Mobiliteit hoort bij de Drechtsteden. De Drechtsteden liggen aan een knooppunt van (inter)nationale spoor-, vaar- en autosnelwegen. Een goede bereikbaarheid is een basisvoorwaarde voor een aantrekkelijke, vitale en economisch sterke regio. We hebben daarom structureel aandacht voor het verbeteren van de bereikbaarheid, via het water, de weg en het spoor (klik hier voor het Regionaal mobiliteitsplan).

De keerzijde van de multimodale bereikbaarheid van Zwijndrecht, zijn de barrièrewerking, de veiligheidscontouren van het doorgaande spoor en de milieueffecten van de A16. Deze hebben een negatieve invloed op de leefkwaliteit in Zwijndrecht. Tegelijkertijd ligt het primaat om structurele oplossingen te organiseren ten aanzien van de contouren bij de hogere overheden. Zwijndrecht zelf heeft daar niet de mogelijkheden voor. De contouren zijn randvoorwaarden voor ontwikkelingen. Waar mogelijk stuurt de gemeente op de veiligheidscontouren in het gebied van het dynamische Stationskwartier en de ontspannen woonwijken. Ook wordt rekening gehouden met een eventuele overkapping van de A16 op de lange termijn.

De prioriteit in de woonwijken ligt bij leefbaarheid. Alleen op de stadsassen heeft de auto het primaat. Op alle andere plekken krijgen fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer voorrang. Om het ontspannen karakter van de woonwijken verder te benadrukken is het verminderen van de dominante positie van auto’s in verblijfsgebieden een van onze speerpunten. Het gaat dan om de geparkeerde auto’s, maar vooral ook dat we streven naar minder hinder voor de woon- en leefomgeving van autoverkeersbewegingen. De groei van mobiliteit mag niet te veel ten koste gaan van de kwaliteit van de leefomgeving. We kiezen voor verduurzaming van de mobiliteit, een betere benutting van de bestaande infrastructuur (weg, rail en water) en het beter met elkaar verbinden van verschillende vervoerssoorten. Gezien de compacte bebouwde omgeving en het daardoor ontbreken van ‘schuifruimte’, is het niet eenvoudig om hier een verbetering in te bereiken. We gaan met andere partijen (zoals bedrijven) aan de slag om de mogelijkheden te onderzoeken (klik hier voor het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan).