thuishaven van de binnenvaart

De belangrijkste kracht van de zuidelijke bedrijventerreinen in Zwijndrecht is de ligging aan het water. We willen de ligging aan het water nog beter benutten, bijvoorbeeld door het stimuleren van vervoer over het water en verweving in bedrijfsprocessen. Het is een vrij specifieke kwaliteit, er zijn namelijk ook gebieden in Nederland waar watergebonden bedrijventerreinen omgezet worden naar woongebieden. Wij willen er juist zuinig op zijn, het hoort bij onze identiteit ‘thuishaven van de binnenvaart’. Watergebonden percelen willen we zo optimaal mogelijk gebruiken voor specifiek watergebonden bedrijven (klik hier voor Toekomstvisie Groote Lindt 2030). Dit komt terug in de nieuwe bedrijventerreinenstrategie. Daarnaast verdient het terrein op sommige plaatsen een ruimtelijke kwalitatieve impuls.  De praktijk laat zien dat trends in de maritieme sector leiden tot een schaalvergroting in gebruik van het wateroppervlak (door grotere schepen). Een bedrijf heeft als gevolg hiervan veel kade/oppervlaktewater/ diepgang nodig.

Zwijndrecht is de grootste binnenvaartgemeente in Nederland (klik hier voor de Havennota). Watergebonden bedrijvigheid en havens zijn kenmerkend voor de economie en het ontstaan van Zwijndrecht. Het Zwijndrechtse maritieme cluster moet worden versterkt. Wij faciliteren de binnenvaart door het stimuleren van The Blue Road (lading van de weg af en het water op) en bundeling van goederenstromen. De maritieme industrie mag niet belemmerd worden door transformaties van terreinen.

Ook gaan we het maritiem onderwijs verder stimuleren. Sinds 2018 wordt een maritiem arrangement bij Loket aangeboden, bestaande uit een profiel vak en keuzevakken. Daarnaast moet er een inventarisatie komen naar de brede arbeidsmarktvraag voor de sector in de komende 10 jaar. Dit alles om de binnenvaart binnen onze gemeente te houden. Klik hier voor de Economische Agenda.